Bagaimana dunia perniagaan semakin berubah

Baru-baru ni aku ada menyertai satu event anjuran Microsoft yang berlangsung di hotel St. Regis Plaza Sentral.

Agenda event tak lah begitu menarik dan terlalu rutin. Sekadar update berkenaan licensing dan product Microsoft. Seperti biasa, akan ada speaker dari vendor, distributor, dan Microsoft.

Presentation dari pihak vendor & distributor sudah semestinya berkait rapat dengan product yang mereka carry. Waktu presentation dari pihak vendor & distributor, aku tak bagi perhatian sangat.

Tetapi, sewaktu speaker dari Microsoft memberi presentation, ada satu bahagian daripada ucapan dia yang buat aku tertarik iaitu - Bagaimana dunia perniagaan sekarang sudah berubah berbanding 20 tahun lepas

Aku yang tengah leka melihat smartphone, terus beri sepenuh perhatian kepada presentation dari speaker Microsoft tadi.

Situasi yang diberikan adalah seperti di bawah:


20 tahun lepas, pada tahun 1998, top 5 company dalam market capitalization adalah:


image.png

Company yang berada dalam market capitalization adalah dari industry yang pelbagai. Ada dari sector communication, food & beverage, oil & gas, manufacturing, dan information technology.

Dari carta, kita boleh nampak company seperti General Electric (GE), Coca-Cola, NTT, Exxon dan Microsoft berada di dalam carta top 5.


Kemudian, 10 tahun seterusnya iaitu 2008, adalah zaman kegemilangan bagi industry oil & gas. Di mana kita boleh nampak company seperti Shell, Exxon dan Petro China berada di top 3 senarai market capitalization.


image.png

Siapa yang dapat opportunity untuk bekerja di company Oil & Gas pada waktu ni, dari segi gaji, boleh dikatakan lumayan. Aku ada kawan yang bekerja sebagai System Admin dengan Shell. Dia mendapat gaji sehingga RM9k sebulan. Sangat tinggi kalau nak dibandingkan dengan System Admin di industry lain. Contoh aku sendiri, menjadi System Admin dengan gaji tak sampai RM3k. Aku cuba juga apply, tetapi bkn rezeki aku. Tak dapat panggillan interview pun.


Akhir sekali, kita move forward ke 10 tahun kemudian, iaitu tahun 2018. Sekarang kalau lihat pada company yang di dalam market capitalization, kesemuanya adalah company IT.


image.png

Ya betul. Tiada lagi company dari industry yang lain. Tahun 2018 market capitalization adalah di monopoly oleh technology company.

Sebut saja nama product seperti iPhone, atau Facebook dan Instagram kepada golongan millennial, sudah confirm mereka tahu.

Bila membeli belah, 20% dari pengguna lebih suka membeli secara online berbanding pergi ke pasaraya.

Bagi yang bekerja di office, majority menggunakan product dari Microsoft seperti Word, PowerPoint dan Excel. Termasuklah aku sendiri.


Apa yang aku faham dan ini adalah pendapat aku semata-mata; dunia perniagaan sekarang sudah berubah dan kita tak boleh terus menggunakan cara lama. Mahu tak mahu, kita kena ada ilmu dalam transformasi digital. Kerana zaman sekarang, kesemuanya adalah secara online.


Aku letak carta tadi secara sebelah menyebelah untuk rujukan korang


image.png


@rosmadirazali

Sort:  

Hmm, saya mendapati yang tu Microsoft kekal dalam Top 5 dari tahun 1998 - 2018...

Ini memang satu pencapaian yang amat mengkagumkan bro!

Betul, cuma Microsoft saja yang bertahan selama 20 tahun. Macamana lagi 10 tahun akan datang?

Entahlah, kalau Bill Gates masih hidup lagi - Microsoft mungkin masih survive...

Thank you for sharing your posts with us. This post was curated by TeamMalaysia as part of our community support. Looking forward for more posts from you.

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote bitrocker2020 witness

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.13
JST 0.033
BTC 62981.24
ETH 3034.31
USDT 1.00
SBD 3.75