Sebutir Peluru Kering

in #teammalaysia6 years ago

Menghadap ke hadapan laluku berlari sekuat hati tanpa menoleh kebelakang, begitulah kosa kata yang ingin ku sampaikan untuk hari ini berkejar masa menulis karangan hari ini.

Sepetang aku cuba menulis dan mengarang namun prosesnya tidak semudah yang disangka, aku berdebat dengan diri aku sendiri sambil mengolah cerita yang biasa kita baca,lihat dan dengar. Hari ini aku berdebat dengan diri aku sendiri mengenai sebutir peluru. Peluru apa? Peluru kering, mengapakah ianya digelar peluru kering?

Baiklah sebenarnya aku menujukan kepada kata rujuk "cakap besar" ataupun "cakap kosong". Ya ramai dikalangan kini biasa berjanji yang mana mereka adakalanya cakap tidak serupa bikin.Generasi Y pada masa kini lebih mementingkan nama mereka terbela daripada menanggung malu.

Mudah sahaja ego yang dibawa namun dalam jangka masa yang panjang ianya memudaratkan diri kita sendiri. Peringatan untuk diri sendiri dan juga yang lain, biasakan diri kita dengan membaca dan amalan ilmu pengetahuan yang meluas agar menjadi pedoman yang kekal untuk kita kelak.

Sekian dan Terima kasih.

Sort:  

Hi @susanjill, penulisan kamu semakin mantap.Gaya penulisan pun semakin senang dibaca dan seronok untuk pembacaan seterusnya. Ilham kamu memang unik.teruskan usaha anda untuk memanjangkan cerita dan kalau ada cerita suspend lagibest .

You've been upvoted by TeamMalaysia community. Here are trending posts by other TeamMalaysia authors at http://steemit.com/trending/teammalaysia

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 60986.03
ETH 2921.26
USDT 1.00
SBD 3.57