Biraz da böyle bakalım

in #tr6 years ago

Günaydın sevgili steemit sosyetesi :)

Birkaç gün önce @mfds'nin bir içeriğini okumuştum. İçeriğinde "yetenek diye bir şey yoktur" gibi bir iddia vardı. Çalışmanın başarıdaki tek koşul olduğunu savunuyordu. Bir de güzel Semih Saygıner konuşması koymuş. Keyifle izledim. Yorumlarda tam olarak öyle düşünmediğimi söylemiştim. Bugün başka bir içeriğin altında kendisiyle karşılaştık. Yine benzeri yorumlaşmalar oluyordu ve yazdığım yorum o eski @punky yorumlarından farksız olacaktı. O nedenle buraya geldim :)

Yetenek nedir?

Sözlük anlamı anlama ve yapabilme gücü olarak geçiyor. Fakat genlerimizden psikolojimize kadar etkiyen birçok faktör var. İnsanlar genel olarak bunların birleşimine yetenek diyor.


Kaynak

Okuduğum içerikte @mfds'ye birçok noktadan hak verdim. Şöyle bir söylemi var;

Başarılı insanları gördüğünüzde ilk tepkiniz "Çok yetenekli ya!" mı oluyor, yoksa "Çok çalışıyor ya!" mı ?

Evet çalışmayı genelde göz ardı edebiliyoruz. Başarıları çalışmadan ayırmak mümkün değildir. Fakat başarıların en uç noktasındaki insanlara bakınca ben çalışmak dışında başka bir çok şey görüyorum. Hatta ben dünya üzerindeki başarıların bir kısmını karbon atomunun mucizesine bile bağlayabiliyorken "her şey çalışmaktan ibarettir" cümlesini benim için kabullenmek oldukça güç. Peki başarıda etkili olan neler var?

Yaşanmışlık

Yaşanmışlık yaklaşımımızı belirlemede temel faktördür. Yaşlıların bazı konularda bilgeliği buradan gelir. Tabi her yaşlı için konuşmuyorum. Çünkü zaman bir şey öğretmez. Yaşanmışlık öğretir. Bazen o yaşanmışlığı öyle güzel bir yere kanalize edersiniz ki size başarıyı bir anda getirebilir. Hemen örneklendirelim.


Kaynak

Eminem dünyada gelmiş geçmiş 100 büyük sanatçıdan biri olmuştur. Sadece müzik değil tüm sanat dalları içerisinde hazırlanmış bir listeye girmiştir. Benim görüşüme göre dünyada bir iş ne kadar iyi yapılabilirse Eminem rap müziği o kadar iyi yapmıştır. Bir çoğumuz Eminem'i lose yourself şarkısıyla tanıdık. Yaşadıklarının onu nereye getirdiğini anlatan güzel bir örnek. Sözlerine bakar ve "8 Mile" filmini izlerseniz anlatmak istediğimi özümsemiş olursunuz. Eğer üşenirseniz klip de iş görür :)

Bence en güzel şarkısı açık ara beautiful'dur :)

Genetik

Başarıda temel faktörlerden biri de tabi ki genetik faktörler. Akla gelen ilk örnek ise: spor dallarında siyahi sporcuların göze batan başarıları. Yapılan araştırmalarda ADP'den ATP üretimini sağlayan reaksiyon için katalizör görevi gören kreatin kinaz enzimi siyahi sporcularda daha fazladır.


Kaynak

ATP'nin ADP ye dönüşmesi sırasında açığa çıkan enerji ile kaslar fonksiyonlarını yerine getirir. Tekrar ATP üretmek ise sürekliliği sağlamak için önemlidir.

Daha çeşitli farklılıklar var. Hatta Afrika kökenli sporcuların doğudan mı yoksa batıdan mı olduğu bile bir takım fiziksel farklara işaret ediyor. Sadece konudan uzaklaşmak istemedim :)

Tüm bunlar dışında bir de ses gerçeği var ki bir çok insan için başarının doğrudan anahtarı olmuştur. Çalışmak pastada kendine bir dilim ancak bulabilir. En güncel örneğini geçenlerde @golge bizlerle paylaşmıştı.

Psikoloji


Siyahi insanların başarıları ile ilgili birkaç metin okurken, bir dönem çok baskıya maruz kaldıkları ve bunun hırsa dönüştüğünü okumuştum. Hırs ciddi bir etken. Keza öz güven de öyle. Bir türlü sevemediğim dövüş sporlarında ringe çıkan insanların başta birbirlerine karşı psikolojik bir savaş verdiğini görürüz. Çalışma ise bu noktada sadece güçlendirici bir faktördür.


Kaynak

Semih Saygıner örneğinde olduğu gibi tetikleyici bir istek de başarıda etkili olabilir. Semih Saygıner hikayesini anlatırken şöyle başlıyor;

Bilardo salonuna ilk gittiğimde topa vurdum ve çevremdeki insanlar "aferin" dedi. Bilardo masasının başında koşulsuz takdir ve sevgi vardı.

Motivasyon devreye daha bilardo ile tanıştığı gün girmişti. Bu noktadan yola çıkıp çalışmanın önemini ben de vurgulardım. Fakat karşılaştığı büyük isimlere karşı daha iyi performans sergilemesinde motivasyonun payı yok muydu? Ya da "büyük maçların adamı" diye ün yapmış sporcular neden bu şekilde ün yaptı?

ayrac1.png

İnsanların bakıp yetenek dediği şey zaten tüm bu faktörlerin bir araya gelmesinden doğan kısım. Üzerine de çalışmak eklendiğinde büyük bir başarı için gerekli koşullar sağlanmış olur.

@mfds'nin hazırladığı içeriğe eleştirim başarının çok geniş bir alanı kapsadığı ve çalışmak için "her şey" denmesinin fazla iddialı olduğu yönündeydi. Yoksa ses sanatçıları dahil olmak üzere her başarı çalışma yollarından mutlaka geçer.

Kendisine farklı görüşte bir post hazırlayacağımı söylediğimde "zevkle okurum" şeklinde yaklaşımda bulunan @mfds'ye teşekkür ediyorum. Bahsettiğim içeriğine de buradan ulaşabilirsiniz.

ayrac1.png

doc-son.png

Sort:  

Yazıyı okurken gözümde şu karikatür canlanıp durdu.

5636ff9d17f07.jpg


Yetenek gerçekten çok fazla faktörden oluşuyor, örnek olarak ilkokuldaki çocukların %40'ının matematiğe %60'ının sözel derslere yeteneği olduğunu düşünelim. Bu çocukları ayıran genleri mi,çalışmaları mı,yaşanmışlıkları mı, yoksa psikolojileri mi? Yada işin sonunda aslında matematiğe veya sözel derslere yetenekli diye bir durum sadece bir yanılsama mı?

Siyahi diyoruz ama söyle o karikatüre :)

Bence de yanılsama değil :) sadece yetenek dediğimiz şeyin çok fazla kaynağı var. Yetenek soyut gelse bile hepsi ayrı ayrı somut denilebilir.

"Eski @punky yorumları", aldım taşını, bundan sonra yorumlar için daha fazla zaman ayırmaya çalışacağım efenim 😅

Ben de o zaman bu konudaki fikirlerimi ayrı bir yazı hazırlayıp, yayınlayayım çünkü mesleğim gereği bu konuda söyleyecek çok şeyim var, o eski Punky yorumları için "gene baya kısalarmış" dedirtmeyeyim 😉

ıııı şey kem küm ne taşı?? :D


Yapacaklar listene bir madde daha eklemenin haklı gururunu yaşıyorum o zaman. Bekliyoruz efenim :)

Bu hafta sana çalışacağım sanırım 😅

" steemit sosyetesi" size de günaydın hocam 😂
Hoş bir tabir olmuş.
Yetenek hem Allah veregisi hem de kişinin kendisini o konuda geliştirmesi ile ilgli bir olgu. Mesela sesiniz çok güzel olabilir, ama onu da eğitip geliştirmek kişinin çabasına bağlıdır.

Tek faktör olmadığını vurgulamaya çalıştım zaten :)


Steemit sosyetesi de aslında @ecotone için yapılmış bir göndermeydi. İlk kendisi bu şekilde kullanmıştı :) Topluluk kelimesinden sıkıldık :)

Yorumunuz için teşekkür ederim efendim :)

Arada böyle yazmak da güzel

Aslında ses güzelliği kavramı felsefik.

Yani "güzel ses" dediğimiz şey de bir toplum kabulu. Bundan yüzlerce yıl önce müzik ortaya çıktığında karmaşık, detone sesler "güzel" olarak algılansaydı, şu an biz bu tarz müziklere güzel derdik.

Siyahilerin bazı koşullarda vücudu daha dirençli fakat bu durumu kriter alacaksak, futbolcular arasında en iyilerin hep siyahi olmasını kabul ederdik. Fakat çok çok az bir kısmı siyahi, hatta belki de Pele dışında en iyi diyebileceğimiz bir siyahi futbolcu bile yok.

Fakat basketbolda durum böyle değil. Çünkü Amerika'da siyahi mahallelerinin sporu basketboldur. Çok çalışırlar ve en iyileri hep buralardan çıkar o yüzden.

Yani dini olarak bakarsak, Yaratıcı'nın bazı kullarını kayırıyor olması bana saçma geliyor. Evrim çerçevesinde ise zaten bakamayız, çünkü evrimin kendisi çalışma-körelme tabanlı.

Ama yine de dediğim gibi zevkle okudum.

Teşekkürler doktor.

Bu kez de detone olanlar başarılı olurdu. Başarıyı konuşuyoruz nihayetinde :)

Siyahilerin vücut özellikleri atletizm için daha işlevsel keza yüzde 80i siyahi.

Yaşamış en iyi futbolcu bence ronaldinho'dur :)

Dini olarak baksam bile kayırdı demek bence çok havada bir söylem. Peki dini bakamıyorum ama bilgim az.

Ben teşekkür ederim :)

This post has received a 0.45 % upvote from @drotto thanks to: @doctorbishop.

Elinize saglik guzel bir yazi olmus. Kendi yardim kuyrugum tarafindan oy verilmistir.

Teşekkür ederim :)

Başarılı insanları gördüğünüzde ilk tepkiniz
"çok yetenekli ya" mı oluyor, yoksa
"çok çalışıyor ya" mı?

'çok yetenekli ya' diyorum çünkü çalışmak da bir yetenek bana göre:)

Ya su defteri "bu densiz doktor" sana cevap vermemiş. Çok üzgünüm.

Ben de belirli bir seviyenin üstünü yetenek olarak görüyorum. Herkes yapamıyor :)


Bu yazı Curation Collective Discord Sunucusunda küratörlere önerilmiş ve manuel inceleme sonrasında @c-squared topluluk hesabından oy ve resteem almıştır.
This post was shared in the #turkish-curation channel in the Curation Collective Discord community for curators, and upvoted and resteemed by the @c-squared community account after manual review.

Teşekkürler :)

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by doctorbishop from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Yetenek herkesten daha az çalışarak spesifik bir alanın en temel işlevlerini yerine getirebilmektir, herkesten biraz daha az çalışarak herkesten daha iyi olmaktır, herkes kadar çalışarak herkese "oha, vay canına" dedirtebilmektir. Çok çalışarak ayakta alkışlanabilmektir.

Yazında bahsettiğin, diğer parametreler geçerlidir ama özünde bir çabayla parlatılır yetenek.

Haa bir de yeteneğin olduğu şeyi bilememek yahut sevmemek var. Her yetenekli illa yeteneği olduğu alanda mı performans göstermeli yoksa sevdiği mi? İstediği hayata bağlı biraz.

Hangimiz potansiyelimizi biliyoruz ki gibi bşr yazı yazmıştım bu konuda :) ayrıca yetenek tanımlamanı sevdim fakat karşı görüş yazısı olduğu için bu noktaya gelmeyi sağlayan gerekçeleri kendimce düşündüm :)

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 64513.89
ETH 3155.04
USDT 1.00
SBD 4.00