Türkiye'de Mütevazi Bir Tarihçi: Cemal Kafadar

in #tr7 years ago

Evet Steemianlar! Sizlere kendisini okumaktan, dinlemekten keyif aldığım bir tarihçiden ve onun son kitabında ilgimi çeken bir konudan bahsetmek istiyorum.

vivahiba0934.jpg.800x500_q85.jpg

Cemal Kafadar.
Harvard Üniversitesi Ortadoğu Tari­hi Bölümü'nde öğretim üyesi olarak görev yapan Türk profesör. Cemal Kafadar hocayı Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken - Dört Osmanlı: Yeniçeri, Tüccar, Derviş ve Hatun kitabıyla tanıdım ve o gün bugündür yazdığı her metni okumaya, her konuşmasını dinlemeye çalışırım.

Nitekim son çıkan kitabı Kendine Ait Bir Roma: Diyar-ı Rum’da Kültürel Coğrafya ve Kimlik Üzerine'de de böyle oldu. Yeni kitabının haberini alır almaz soluğu (bilenler bilir) Bursa Heykel'de Ulucami'nin hemen dibinde bulunan Emirhan'da aldım. Hanın içinde bulunan Gaye Kitabevi'nde sormaya bile gerek kalmadan kitabı karşımda buldum ve hemen aldım. Ardından dosdoğru Fidan Han'a! (Bursa'yı sevdiğimi söylemiş miydim?).

0000000311320-1.jpg

Fidan Han'da çınarın altında bir masaya kuruldum ve oranın ağır ağır fincanda pişen meşhur kahvesinden istedim. Burası öyle bildiğimiz kafe tarzı bir yer değil. Bildiğiniz esnaf çayevi gibi bir yer. Ancak ne Starbucks ne Kahve Dünyası, kahveleri üstüne kahve tanımam! :) Neyse ne diyordum? Evet, kahvemi istedim ve takriben 5 dakika sonra geldi. Şimdi her şey hazır ve nazırdı. Saha olayların gelişmesi için uygundu artık.

Screenshot_20171022-043838.png

Kitabı elime aldım ve elime alır almaz da bir solukta hemen Teşekkürler ve Giriş kısımlarını okudum. Dikkatimi çeken ilk şey ise hocada tecessüm eden mütevazi tavrın yazıya da sinmiş olması. Öyle ki bana kalırsa bu iki kısım "kamuyla paylaşılmış bir metnin/kitabın girişi nasıl olmalı" sorusuna örnek olarak verilebilecek yazılar. Zira Cemal Kafadar hoca Amerika'yı yeniden keşfe çıkmış kibirli ve çok bilmiş özneler gibi "o mevzuda" sarfedilmiş entelektüel emeği görmezden gelmeden ve de küçük dağları ben yarattım havasından ziyade; muazzam bir mütevazilik ve ahlaki tavırla "rum/rumi" konusunda ilk çalışmayı kendisinin yapmadığını, bu konuda emek sarfetmiş isimleri tek tek sayıp onlara haklarını teslim ederek ve kendisinin bu konuya yönlenmesinde etkili olmuş çalışmalara ve tarihçe-i hayatındaki önemli olaylara atıf yaparak, onları anarak kitaba "giriş" yapıyor. Bunu görünce hocaya bir kez daha hayran kaldım.

Türkiye akademisinde ve akademisyenlerinde (istisnalar iyi ki var) örneğini daha fazla görsek keşke. Muazzam!

Sort:  

Geçmişten çok, gelecek ilgi alanıma girdiği için tarih pek favori konum değil. Ancak sizin hanlar arasındaki kitap trafiğiniz ve lezzetli bir kahve eşliğinde onu okumaya başlamanız ve bize aktarmanız çok hoş.
@originalworks

The @OriginalWorks bot has determined this post by @filmosophy to be original material and upvoted it!

ezgif.com-resize.gif

To call @OriginalWorks, simply reply to any post with @originalworks or !originalworks in your message!

To enter this post into the daily RESTEEM contest, upvote this comment! The user with the most upvotes on their @OriginalWorks comment will win!

For more information, Click Here!
Special thanks to @reggaemuffin for being a supporter! Vote him as a witness to help make Steemit a better place!

Nazik yorumunuz beni çok mutlu etti. Çook teşekkür ederim. :) Tarih ilgisinin siz de uyanması için de Cemal Kafadar vesile olsun mu? Olsun bence. ;)

Hadi olsun!
Dedim. Hem tarihe hem de kendime bi şanş vereyim.. Cemal Hoca çok bilgili, dolu dolu konuşuyor. Uzunca iki video izledim. Ama ı ıh :/

Yeniçerilerin zamanında çıkan bir mecmuada padişaha ne dedikleri ya da 1672'de padişahın avcılık delisi olduğu için Köprülüler'in daha çok hüküm sürdüğü.. gibi detay şeyler
ve hatta 1. Dünya savaşı, Viyana kuşatmaları, Osman oğullarının Karaman oğullarıyla savaşları vb.. o kadar ilgimi çekmiyor ki, şu anda bile kendimi Kardaşiyan'ları sayıyormuş gibi hissettim o derece :)

Bana göre tarih, biraz araba gibi. Şanşızman dişlisinin kaç devir yaptığını bilmiyorum. Gerektiğinde bu bilen bir Uzmana ulaşabileyim yeterli. Siyaset, uluslararası politika ya da devletle ilgili bir vazifem de olmadığına göre şahsi hayatımda, ders çıkarılacak olaylar dışında çok da gerekli olmayacak gibi..

Bununla birlikte, içinde savaş, taht oyunları değil de bilim ya da sanat olan tarihi hikayelere kapım açık sanırım. Zira Beethoven - Ay ışığı sonatının hikayesi, Madam Curie'in radyasyona rağmen mücadelesi, Einstein'ın başına gelenleri oturup kendim araştırabiliyorum zaman zaman..

Yorumunuz vesilesiyle, tarihle ilgili yanlarımı yeniden gözden geçirmiş oldum teşekkür ederim ;)

Anlıyorum sizi. :) Ancak yine de itiraz edeceğim müsaade edersiniz. Özellikle de araba-tarih analojinize. Tamam kabul uzmanlaşma, işbölümünün olduğu bir dünyada yaşıyoruz. Ancak gündelik problemlere yönelik uzmanlaşmaya benzer bir uzmanlaşmanın tarih, felsefe, hukuk, kısacası sosyal bilim alanlarında da olması gerektiği fikri bence tartışılması gerekir. Özellikle sosyal bilimler tarihine bakıldığında Aydınlanma sonrası disipliner bölünmeler alanları kendi içine çökertti. O yüzden şimdilerde özellikle disiplinlerarası çalışmalardan dem vuruluyor, ki siz de mutlaka duymuşsunuzdur. O yüzden bahsettiğiniz gibi bir "uzmanlaşma" birbirinden kopuk alanlar üzerinde temellenir ancak. Bunun totalitaryenizme götürülecek boyutları bile var. Çünkü uzmanlaşma aynı zamanda tekelleşmeyi de getirir. vs. vs..

İkinci itiraz edeceğim nokta, politika sadece vazifesi olanlara ait bir alan olduğunda orası aynı zamanda özgürlüklerin kısıtlandığı, oligarşik bir yer olacaktır. Yanlış anlaşılmasın politikayı sadece "oy verme" davranışına indirgemiyorum. Ancak en nihayetinde hepimiz (ve evet o araba tamircisi de) oy veriyoruz. "Tarih"siz verilecek her oy da George Simmel'in "blase" tavır dediği tavra girer. Bu tavrın nihai çıktısı da propagandaya ve "egemen olan"ın çıkarlarına açık olmak olacaktır.

Özetle politika iyidir. İyi politika da bir "hafıza"ya (yani Tarih'e) ihtiyaç duyar. :)

(Gecikmiş cevap için kusura bakmayın; işler güçler, buradan bir müddet uzak kaldım. Ve ayrıca yorum için de teşekkür ederim. Bu tarz "sohbet"leri ve "fikir teati"lerini çok severim.)


This post was randomly resteemed by @funaddaa!

Resteem your post just send 0.100 SBD or Steem with your post url on memo. We have over 3700+ followers. Take our service to reach more People.

just send 1 SBD or Steem with your post url on memo we will resteem your post and send 10 upvotes from our Associate Accounts.

Congratulations @filmosophy! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes received

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

By upvoting this notification, you can help all Steemit users. Learn how here!

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 65262.74
ETH 2937.20
USDT 1.00
SBD 3.68