Hangi İnternet Servis Sağlayıcısını Seçmeliyim?

in #tr6 years ago

Bir önceki yazım olan Hangi Laptop'u almalıyım 'da, bu sorunun tek bir cevabının olmadığını anlatmaya çalışmıştım. Aynı durum bu soru için de geçerli ancak tek bir farkla, hangi laptopu alacağınız sizin kullanım ihtiyaçlarınıza göre şekillenirken, internet hizmetinden hepimiz muhteşem hızlar bekliyoruz. Bu yüzden sorumuz, "en hızlısı hangisi?" veya "en düşük pingli internet hangi firmada?"diye şekilleniyor. Eğer paramız varsa, "en hızlı" laptopu alabiliyoruz ancak internet hizmeti için tek şart paramız değil, "ALTYAPI".


 


Ülkemizdeki servis sağlayıcıları hakkında internetteki yorumlara bakacak olursanız, hepsinin birbirinden kötü olduğu fikrine kapılırsınız. Çünkü ülkemizdeki bilinçli tüketici sayısı oldukça azdır. Her kargosu sorunlu gelen, hiç gelmeyen bir tüketicinin kargo firmasını kötüleme hakkı vardır ancak yılda bir kere internetimiz kesilince hemen "x internet servis sağlayıcısı çöp, ondan uzak durun, sakın onu kullanmayın" tarzı karalamalar yapma hakkı bence yoktur.

Nasıl ki en iyi bilgisayarı, kullanım amacımıza göre belirleriz ve ondan belli bir performans bekleriz, internet hizmeti de böyledir. Kullanım amacına göre bir tarife belirleriz ve gidip hizmeti alırız.

Aldığımız bilgisayar nasıl ki bir gün bozulacak, internetimiz de ara ara kesilecek. Düşünün ki bulunduğunuz ülkede sadece x marka işlemci kullanılmasına izin veriliyor ve bu işlemcilerin kronik sorunları var, sürekli bozuluyorlar. Gidip de o işlemciyi anakarta takan firma mı suçlu, işlemciyi kronik arzalı üreten firma mı, o firmayı kullanmayı zorunlu tutan politika mı?

Ülkemizin birçok yerinde, firmalar, Türk Telekom altyapısı kullanıyorlar. Yani altyapı kaynaklı problemlere yapabilecekleri hiçbir şey olmuyor. Yapılan şikayetlerin birçoğu genelde altyapısal oluyor. Çok kısa bir örnek ile devam etmek istiyorum;

Ben Muğla ili, Menteşe ilçesi, Kötekli mahallesinde ikamet ediyorum. Bundan aylar önce Superonline fiber kablo döşeyeceği bahanesi ile yolları kazdı. Bu sırada, bizim bulunduğumuz, fiber altyapısı olmayan evlerin internet kablolarının geçtiği yol da kazıldı ve bu kablolar kesildi. (belki teknik bir nedeni vardır bilmiyorum.) Ben arayıp internet servis sağlayıcıma, internetimin olmadığını ilettiğimde bana başka bir firmanın altyapı geliştirmesi nedeniyle böyle bir sorunla karşılaştıklarını ve ellerinden bir şey gelmeyeceğini ilettiler. Ben de bilinçli bir tüketici olarak bütün forumlara, şikayetvar sitesine filan döşedim tabi bu nasıl rezilliktir diye. (ironi)

Süperonline firması, 1 hafta boyunca, (sanırım tam olarak 11 gün) o kabloları bağlamadı. (belki teknik bir sebebi vardır bilmiyorum) Hat döşenmiş, sokağın diğer ucundan asfalt dökülmeye başlanmış, 1 haftadır kabloların olduğu bölgede çalışan yok, ama kablolarımız açık bir şekilde yol ortasında duruyordu. Biz süperonline fiber hat çekecek diye, adsl ve vdsl müşterileri olarak 11 gün bu işlemin bitmesini bekledik. 


Günümüzde internet kalitesi o kadar arttı ki, servis sağlayıcısını seçmemizin nedeni artık hız değil, kota, teknik destek, firmaya olan sevgimiz olmaya başladı. İnternet servis sağlayıcısı seçilirken dikkat edilmesi gereken şey altyapı ancak, altyapınız adsl, vdsl desteklediğinde yapabileceğiniz çok bir şey kalmadığı için şirket seçebilme şansına sahip oluyorsunuz. Bu yazıyı, internet servis sağlayıcılarından alacağınız "aynı" hizmeti hangi kalitede alabileceğinizi anlatmak için, deneyimlerimi paylaşmak istiyorum. 


"Alacağınız hizmet altyapınıza göre maksimum sınırları çekilmiş bir hizmet olacaktır, bu yazıda okuyacaklarınız, aynı isimdeki hizmetleri veren firmaların diğer yönlerinin deneyim ile karşılaştırılmasıdır." (Tekrar tekrar yazıyorum sevgili bilinçli tüketici dostlarıma)


İnternet servis sağlayıcısı firmalar denince benim için eskiden iki seçenek vardı, ya TTnet ya da Superonline. 2017 yılının ekim ayında tanıştığım Turknet de bu yazının konularından biri olacak. Geri kalan internet servis sağlayıcıları için başka yazılardan fikir edinmeye çalışabilirsiniz, üzgünüm.


TTnet

TTnet, sanırım her internet kullanıcısının kullanma hatası yaptığı firmalardan bir tanesi. Fiberoptik altyapısı olmayan bir yere taşındığımda "bilinçli" bir kullanıcı olarak şöyle bir yanlış düşünceye kapılmıştım. "Şimdi superonline hizmeti TTnet'ten alıyor. TTnet kaynaklı kesilme olursa internetim kesilecek, bir de Superonline kaynaklı bir sorunda da internetim kesilecek. Bu çok mantıksız. Hemen TTnet'li olmalıyım." Tabii çocuğum, toyum, internetten anlamıyorum, normal. TTnet, Türkiye'de kullandığım internet hizmetleri içinde en yavaş hız aldığım firma oldu. (evet aynı altyapı canım kardeşim, aynı adreste aynı altyapıda kullandığım farklı bir firma olan Superonline ile kıyaslayarak söylüyorum bunu) Ayrıca TTnet kullandığım zamanlarda her gün kendilerini arayıp arıza kaydı bırakıyordum ancak sorunlarım hiçbir zaman çözülmüyordu. Bu benim altyapımla ilgili bir durum olduğundan sizin için önemli değil ancak burada vurgulamak istediğim nokta şu, müşteri hizmetlerinin teknik bilgisi zayıftı ve sorunlarımı anlayamadıkları için teknik ekiplere bilgi veremiyorlardı veya önemsemiyorlardı. Hiçbir sorunum çözülmüyordu ve müşteri hizmetleri müşteri memnuniyeti için çalışmıyordu. Bu olaylar yıllar yıllar önce yaşandığı için şu an nasıldır bilemem ancak ADSL veya VDSL altyapınız varsa, ben deneyimlerim sonucu TTnet kullanmanızı önermiyorum. O altyapılarda alabileceğiniz hız bellidir ve TTnet size diğer servis sağlayıcılarından daha fazlasını veremez. 

Superonline

Gelelim benim uzun yıllar kahrımı çeken, bu seneye kadar bütün arkadaşlarıma "TTnet alacağına Superonline al abi" dediğim, beni birçok zaman üzmeyen servis sağlayıcısı Superonline'a. 

Sevgili Superonline ile, lanet olsun taahhütüne de internetine de diyerek TTnet aboneliğimi iptal ettirmem ile tanıştık. Tanıştığımız dönem fiber altyapım olmadığı için ADSL/VDSL hizmeti alıyordum ve TTnet'in yaklaşık iki katı daha hızlı bir internete adım atmıştım Superonline ile. Tabii o zamanlar tiviç yok, yutub yok upload önemli değil bizim için, mutluyduk. Fiber internet kullanmaya başlayana kadar Superonline'dan aldığım hizmetten memnundum. Standart bir ev kullanıcısı olmanın yanı sıra ara sıra oyun da oynayan bir kullanıcıyı tatmin ediyordu. 

Superonline, genel olarak tarifeleri TTnet ile karşılaştırıldığında biraz pahalı kaçıyor, ancak müşteri yetkilileri o kadar güzel, tatlı, anlayışlı insanlar ki, 5 lira fazla vereyim kafam rahat olsun diyordum. 

İzmir'de fiber internetimle vedalaşarak Muğla ilinin Kötekli isminde bir köyüne yerleştim. Köy derken abartma yok, ironi yok, sabahları horozlar ve kuş sesleriyle uyanıyorum, evimin önündeki yol toprak. Bildiğin köy. Bilgisayar başında çalışan biri olarak, bütün internet servis sağlayıcılarının sitelerine baktım, her biriyle telefonda görüştüm. Fiber yok biliyorum da VDSL portu nerde var, varsa altyapısı nasıl, santrale uzaklığı ne, nasıl bir hız alırım öğrenmeye çalışıyorum. CouchRail grubunda aktif olduğumdan misafirim, gelen gidenim çok olur, kuzenim bilgisayar bağımlısı her saniye yutub ve tiviçte, annem dizi, film izliyor bu adil kullanım kotası denilen şey beni çıldırtır diye adil kullanım noktası bulunmayan paketleri araştırıyorum. (araştırıyorum derken TTnet'e tövbeliyim, Superonline ile görüşüp duruyorum.) Superonline, VDSL portunun olduğunu ancak boşta port olmadığını, şu an ADSL bağlayabileceklerini, port açıldığında VDSL internete geçebileceğimi iletti. Portun açılması için 2 ay süre verdi ve biz halledeceğiz dedi. Gittim 120 veya 150 lira arasında bir ücrete AKN olmayan bir internet paketine taahhüt için imza attım. 

Korkunç düşük internet hızı ve fiyatın yüksek olması beni oldukça üzse de, Superonline'ın yapabileceği bir şeyin olmaması nedeniyle elim kolum bağlı köyümde yutub vidyosu yüklensin diye paket paket sigara bitirmeye devam ediyordum. Bu arada bu internetin bağlanması yaklaşık 2 hafta sürdü, Superonline müşteri temsilcilerinin hataları ve 24 saatte bir tane arıza kaydı bırakılabilmesi saçmalığı yüzünden 5 dakikada çözülebilecek sorunlar için bir süre internetsiz kaldım. 2 ay dolmaya yakın, "hacı naptınız benim VDSL'i" diye sorduğumda başımdan aşağı kaynar sular döküldü. Biz öyle bir taahhüt veremeyiz ki beyefendi dediler. Dedim dalga mı geçiyosunuz, iptal edin internetimi. Tabii iptal ederlerse aynı hızda, aynı ücrette olan TTnet paketini alacağım ama yanlış bilgi vermişler, sinirliyim, illa iptal ettiricem. İptal için de uğraştım bayağı, yaptığım yaklaşık 100 adet görüşmenin hangisinde bu taahhütün verildiğini sordular. Dedim ki 2 aydır sizinle 100 görüşmemiz var, nasıl bunu bilebilirim. Bunu illa bilmem gerektiğini iddia ettiler ancak hukuki sürece taşınmadan sorunu çözdüler. Bu sorunun uzaması dolaylı yoldan işime geldi çünkü Turknet isimli bir firma ile tanıştım. Eğer bu süreç hemen sonlansaydı, bu yazıyı yazmıyor olur, bütün internet servis sağlayıcılarının Spagetti belasını versin diyor olurdum.

Türknet

Yazı buraya kadar reklam yapar gibi şekillendi. Evet reklam yapıyorum sanırım. Nasıl ki Superonline ile ilk zamanlarımızda herkese Superonline'ı öneriyorduysam, aynı durum Turknet için de geçerli. Ben, işini hakkıyla yapanlar kazansın istiyorum.

Turknet'in sitesine girdiğimde, 100 megabite kadar internet, AKN yok, taahhüt yok ve tek fiyat 65 TL yazısını görünce "hadi len ordan" dedim. Yalan yok. Küçük internet servis sağlayıcıları vardır ya 1 megabit interneti pazarlamaya çalışırlar sınırsız internet diye. Onlardan sandım. Dedim ki, TTnet'e tövbelisin, Superonline'a "R" yapmak olmaz, dene ne kaybedersin. 

Superonline kullanırken, 8-12 megabit arasında gezen download hızım ve 0.2 ile 0.3 arasında gezen upload hızım vardı. Turknet'e geçtiğimde 16 megabit download hızım, 0.6 ile 1 megabit arası upload hızım oldu. (ikisi de aynı ev, aynı altyapı, aynı paket (ADSL)). Sevdim tabii Turknet'i, daha hızlı, önceki paketimin yarı fiyatından bile düşük ücretli, taahütsüz. AKN olmaması ayrıca yazılacak bir durum değil çünkü önceden belirttiğim gibi diğer paketim de AKN'sizdi.

Çağrı merkezlerinin olmaması, çok kötümser yaklaşmama sebep oldu ilk başta. Dedim ki bir sorun olduğunda napçaz? 

Çağrı merkezi olsa da olmasa da internetteki sorun hemen çözülebilecek bir şey değil veya çözülebilse bile bunu çağrı merkezi yapamaz. Bunu anlamam uzun sürdü. Superonline'ı arayıp bıraktığım yüzlerce kaydın 1-2 günde çözüldüğünü hatırladığımda, Turknete bıraktığım arıza kayıtlarının daha hızlı çözüldüğünü gördüm. Yani müştei hizmetleri önemli mi? Çoğu durumda hayır. Geçen hafta yaşadığım bir problem, çağrı merkezi olsa idi çok kısa sürede çözülebilecekken 1 hafta çözülemedi. Ancak bu durum benim internetsiz kalmama yol açmadı. Sorunum şans eseri çözüldü ve çözülemese haklarımı yasal yollara başvurarak arayacaktım ancak şans eseri çözüldü ve bu sorun bile çağrı merkezini gözümde gerekli kılmadı. Binde bir ihtimal olabilecek bir şey başıma geldi ve bu ihtimali sıfıra indirebilmek için yüz binlerce dolarlık yatırım yapılması bana mantıklı gelmiyor. Aylardır kullandığım Turknet interneti hiçbir zaman onlardan kaynaklı kesilmedi, düşük hız problemi yaşamadım, ping problemi yaşamadım ve memnunum. Geçen haftadan beri, boşalan port sayesinde VDSL kullanıyorum ve aldığım hızlar VDSL ile alınabilecek hızların en yükseği. Turknet, en ucuz fiyatıyla, en yüksek hızıyla benim gözümde en iyi internet servis sağlayıcısı.

Tabii en başından beri söylediğim altyapı gerçeğini unutmamak lazım. Sizin altyapınız 8 megabit hızı destekliyorsa neden benim internetim 8 meegabit diye internet servis sağlayıcısını suçlamamak lazım. Ha verilebilecek hız yüksektir ancak siz düşük alıyorsunuzdur, o zaman suçlayabilirsiniz, benim Superonline'ı suçladığım gibi.


Eğer sadece ADSL/VDSL altyapınız varsa, kullanacağınız hizmeti seçebilmenize yardımcı olmak adına deneyimlerimi aktardım.

Ben internetten ve bilgisayardan hiç anlamam, bir sorun olduğunda müşteri hizmetleri modem açıp kapatmam gerektiğini bana söylesin diyorsanız, Superonline. Ben bu konularda az da olsa bilgiliyim, AKN benim için problem diyorsanız Turknet tercih edeceğiniz firma olabilir. 


HAKLARINI YEMEYİN NOTU

Bütün internet servis sağlayıcıları, adresinizi verdiğinizde size verebilecekleri hızları söyleyerek sizi bilgilendirir. İnternetteki birçok "bilinçli" insanın videolarında gördüğüm şey, "o bilgiler doğru değil insanları kandırıyorlar" oldu. YA SİZ NE İÇİYONUZ ABİ? GÖZÜNÜZÜ SEVEYİM Bİ MANTIKLI DÜŞÜNÜN. Şimdi sevgili arkadaşlar durum şöyle;

Sizin oturduğunuz eve VDSL bağlanabiliyor. Hat var, altyapı destekliyor ve her şey çok güzel. Siz VDSL hızı alabileceğinizi o sistemlerde görüntülersiniz doğal olarak. Çünkü o hız altyapı olarak destekleniyor. Peki siz bu hızı neden alamıyorsunuz? Çünkü boş port yok. Superonline da Turknet de TTnet de aradığımda VDSL altyapınız var, yüksek hızlı internet kullanabilirsiniz ancak boşta port yok haberiniz olsun, internette gördüğünüz değeri alamazsınız diye beni uyardı. Altyapım neyi destekliyor sorusu ile, alabileceğim hız ne kadar sorusu aynı şey değil. Altyapım neyi destekliyor sorusuna aldığınız cevap ile, aldığım hız ne kadar olacak sorusunu cevaplamaya kalkıyorsunuz. Yapmayın. 2+2 kaç eder sorusunun cevabı bu poşette kaç elma var sorusunu neden karşılasın? Saçma sapan her probleminde servis sağlayıcılarına söven insanların kaç tanesi hizmetten memnun kalınca onlara teşekkür ediyor? Kaç tanesi sorunun kendinde olduğunu bilmeden şikayet oluşturuyor? Bilinçli tüketicilerimiz sayesinde az kalsın Turknet'li olmayacaktım, iyi ki onları dinlememişim. Şimdiye kadar bana verdiğin muazzam hız nedeniyle TEŞEKKÜRLER TURKNET. Ha bi' de, saçma sapan servis sağlayıcılarına beni mecbur etmediğin için.

Görsel1
Görsel2

Sort:  

Böyle google da insanların arayacağı içerikleri iyi detaylandırıp, deneyimlerini iyi aktardığın yazılardan biri olmuş. Benzer deneyimlere sahip olduğum için bana söyleyecek pek bir şey bırakmamışsın. Umarım kitlelere ulaşır. Bana bu konuda soru soranları yönlendireceğim.

Selamlar.

You got a 12.63% upvote from @postpromoter courtesy of @hasretgunes!

Want to promote your posts too? Check out the Steem Bot Tracker website for more info. If you would like to support the development of @postpromoter and the bot tracker please vote for @yabapmatt for witness!

This post has received a 15.25 % upvote from @booster thanks to: @hasretgunes.

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 62726.22
ETH 2961.65
USDT 1.00
SBD 3.60