AHİR ZAMAN ŞEYHLERİ

in #tr6 years ago

images.jpg
Tarikatın sözcük anlamı yol demektir. Allah'a giden yol. Geçmişte insanlara doğruyu ve dinin emirlerini anlatmak için kurulan tarikatları hepimiz biliyoruz. Bir kısmını da ziyaret etme fırsatı buldum.

Örneğin Kastamonu'daki Şeyh Şaban-ı Veli Türbesi'ne gittim. Türbedeki emanetler bölümünde Hazretlerinin hırkası var. Yırtık ve dökük bir hırka. Bolu'da Şeyh Hayrettin Tokadi Türbesi'nde yine aynı manzara. Konya'da, Üsküdar'da, Vefa'da, Eyüp'de... Çoğu yerde sizler de aynı manzara ile karşılaşmışsınızdır. Hepsi büyük zorluklar ve sınavlardan geçmişler. Örneğin Şeyh Ali Semerkandi Hazretleri. Onu anlayamayan yöre halkından çektikleri... O ise halkı düşünen, ne isterse onlar için isteyen bir zatmış. Şeyh Ali Semerkandi Bursa'yı çekirge istilasından kurtardıktan sonra sultanın "Ne İstersin" sorusuna; "Yaşadığım yörenin halkı fakirdir. Onları vergiden ve askerlikten muaf tutunuz" demiştir. Halk ise Şeyh Ali Semerkandi Hazretlerini bir su yüzünden kovmuştur. Tüm bu zorluklara karşın asla dünya malına tamah etmeyen tarikat liderleri mürid yetiştirmeye ve dini anlatmaya devam etmişlerdir.

Muhtemelen bir çoğu yaşasa, şuanda bulundukları türbeleri israf diye yaptırmazlardı diye düşünüyorum. Günümüzde bu tür yerlerin amacının dışında kullanıldığını düşünüyorum. Her türbenin etrafını bir tarikat grubu benimsemiş ve dükkanlar, vakıflar, dernekler yoluyla işletme haline getirilmiş bir külliye haline getirmişler. Kurban kesimleri, adak kesimleri, hac ve umre organizasyonları, kitap satımı gibi birçok parasal işler bu türbeler etrafında yapılıyor. Bu sayede maddi açıdan güçlü birer vakıf ve dernek haline geliyorlar. Televizyon ve sosyal medyadan tanıdığımız birkaç tarikat liderinin de gayet refah bir şekilde hayatlarını devam ettirdiklerini biliyoruz.

Tam da bu noktada ben geçmiş ve günümüz tarikatları arasında geçiş yapamıyorum. Beynim bir bağ kuramıyor. Yanlış yapıyorlar diyerek veballerini de almak istemiyorum.

Geçmiş dönemde "bir lokma bir hırka" anlayışının terk edildiği aşikar. Belki bunun nedeni; maddiyatın günümüzdeki ezici galibiyetinin bir sonucu da olabilir.

Yalnız bana seçme fırsatı verirlerse ben geçmiş tarikatları seçerim. Günümüzdeki tarikatlar bana çok samimi gelmiyorlar....

Fotoğraf:https://8tracks.com/muannit/bir-lokma-bir-hirka

Sort:  

Tarikat yol, şeyhleri de yol gösterenler. Ama yine de insanların körü körüne tarikatlara inanmaları bana tuhaf geliyor. Yol açık, ölç, biç, bir şeyler yap. Tarif edilen yol doğruysa devam et. İnancı kullanmak öyle bir sektör haline gelmiş ki bal tutan parmağını yalar olmuş. Dediğiniz gibi nerde o eski iman, itikat sahipleri...

Maddiyat herşeyin üstünde tutulur oldukça kaçınılmaz son.

Ne diyelim, her koyun kendi bacağından asılır.

Günümüz şeyhlerinin çoğunun yolu villalardan geçiyor😌

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 60648.94
ETH 2906.35
USDT 1.00
SBD 3.60