[책, 짧은 글] 나의 용기, 글쓰기

in #zzan5 years ago (edited)

자신이 용감해지는 자리를 알기. 내가 글을 쓰는 이유도 이것이다. 글을 쓸 때 나는 그나마 용감하다. 글 바깥에선 비겁하고 부산스럽지만 글 안에서만은 일관되고 침착하려 애쓴다. 글과 삶의 일치는 내 삶의 영원한 화두다. 잘 존재하는 방법은 어렵고, 글 쓰는 내가 가장 나으니까, 삶에서 그 비중을 늘리는 전략을 일찍이 짰다.

은유, 《다가오는 말들》


은유 작가는 글쓰기를 통해서 자신의 의견을 용기있게, 그리고 차분하게 개진한다고 한다. 밖에서는 나약할 수 밖에 없지만 글에서는 논리 정연하고 강할 수 있다는 작가의 말을 그녀의 저작들을 훑어보고 이해했다. 은유 작가는 최근에 《알지 못하는 아이의 죽음》이라는 제목의 르포르타주를 냈다. 특성화 고등학교 실습 중에 자살한 아이의 일을 전하면서 사회적 약자의 이야기, 위험한 노동의 사회에 대해서 말한다. 누구나 하기 어렵고, 실제 세계에서 소리내기 어려운 일을 글을 통해서 은유 작가는 해나가고 있는 것이다.

Sort:  

자신이 가장 용감해지는 자리가 어디인지 알아내는 것

Hi @pediatrics!

Your post was upvoted by @steem-ua, new Steem dApp, using UserAuthority for algorithmic post curation!
Your UA account score is currently 3.371 which ranks you at #7765 across all Steem accounts.
Your rank has dropped 101 places in the last three days (old rank 7664).

In our last Algorithmic Curation Round, consisting of 180 contributions, your post is ranked at #150.

Evaluation of your UA score:
  • You're on the right track, try to gather more followers.
  • You have already convinced some users to vote for your post, keep trying!
  • Try to work on user engagement: the more people that interact with you via the comments, the higher your UA score!

Feel free to join our @steem-ua Discord server

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 64058.80
ETH 3150.15
USDT 1.00
SBD 3.99