Existuje placený dárce?

in #cesky5 years ago (edited)

P1100673.JPG
Zrovna v sobotu jsem si zase v duchu zanadával... Vždycky, když vidím reklamu na placené dárcovství krve, tak mě to popadne... Znáte, neznáte... Něco v tom smyslu:"Udělej dobrou věc, daruj krevní plazu! Za odběr náhrada 600,- Kč, možno 2x měsíčně!"

Tak buď jsem dárce, nebo placený dodavatel. Nic mezi tím neznám. Ta firma, která krev odebíra, ji přeprodává a má z toho zisk. Je to etické? No, jestli není dost skutečných dárců, tak je to asi nutnost. Ale inzerovat to jako dárcovství... Vzpomněl jsem si na Rašínův výrok pronesený v jiné souvislosti:"Za službu vlasti se neplatí!"

Shodou okolností dneska byla žena darovat krev. Ona je takový hodně příležitostný dárce. Není úplně zdravá. Chodí jen, když ji vyzvou, neboť má nějaký zvláštní fenotyp krve... Nezkoumal jsem to. A přinesla si domů Janského bronzové vyznamenání. To je za 10 odběrů. Ženy mohou maximálně 2x do roka. A manželka je opravudcký dárce. Nedostává žádnou náhradu. Co dělá, dělá z přesvědčení.

Tak tohle mi leželo na srdci a napsal jsem to.
QmZdEgdEG3gM7H2SwXosyGgGNMV2NanfmiFcMKgeQgEc2i.png
@cleverbot

Sort:  

Because I am talking to cleverbot. Cleverbot is a computer program.

Ano, dar za úhradu je blbost. Bohužel sám Červený kříž i transfuzní stanice používají nelogické spojení "bezplatné / bezpříspěvkové dárcovství".

Krev jsem začal darovat v osmnácti, kdy mě k tomu přivedli rodiče, kteří jezdili darovat krev pravidelně. Dal jsem si pár let pauzu, ale loni jsem opět začal jezdit pravidelně. Nedělám si iluze, i moje krev je asi zpracována a zpeněžena. Ale ve finále ji, nebo její složky dostane někdo potřebný, ne?

Je fakt, že za odběr také něco dostanu... Když pominu den placeného volna, tak nemocnice mi dá stravenku v hodnotě 50,- Kč, proplatí mi cestovné, což v mém případě dle km vychází také na 50,- Kč. Zaměstnavatel mi za každý odběr ke stravenkám přihodí flexipasy v hodnotě 500,-. A teď co? Jsem ještě dárce? Nebo už dodavatel ;)
Jen tedy podotýkám, že bych krev daroval i tak. Konečně, ty flexipasy dostávám také až od loňského podzimu a když jsem je fasoval poprvé, docela mě to překvapilo.

Jinak ženy mohou absolvovat plný odběr (tj. kompletní krev, které se odebírá 450ml) 4x za rok, muži 5x.

Já bych dával, kdybych mohl. Ale já měl v dětství TBC, později žloutenku... Takže jsem mimo hru.

já taky nedávám, taky nemůžu :)
Ale vlastně sem rád, nemám rád doktory a ještě dobrovolně do sebe píchat jehlu...brrrr, takhle alespoň to dilema řešit nemusím :)

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 63851.10
ETH 3059.36
USDT 1.00
SBD 3.85