Diyabet [Sağlık Notları -9]

in #tr6 years ago (edited)

Merhaba arkadaşlar,
Sağlık öğrencisi olarak, bu platformda belirlediğim sağlık konularıyla ilgili bir seri oluşturmayı hedefliyorum. Malum sağlık her şeyden önemli ve toplum olarak biz bu konuda biraz bilgisiziz. Ben de ilginizi çekebilecek ve önem arz ettiğini düşündüğüm konularda sizleri sıkmadan yazacağım. Umarım faydası olur.

Şeker hastalığı olarak bilinen ‘Diabetes Mellitus’, salgılanan insülin hormonunun yetersiz oluşu ya da dokuların insüline dirençli olması sebebiyle şeker seviyesinin normalin üstüne çıkmasına denir. Yapılan testlerle kan ve idrarda bulunan şeker oranı saptanır.

Diabetes Mellitus’un farklı türleride bulunmaktadır. Bunlardan en sık görülenleri şunlardır;


  • Tip1 Diyabet (İnsülin Bağımlı)
  • Tip2 Diyabet (İnsülinden Bağımsız)
  • Gestasyonel Diyabet

Çok sık rastlanan hastalıklarından biri olan diyabet ömür boyu sürer. Kalıcı etkilerde bırakabileceğinden dolayı, diyabetin belirtileri ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olmak çok önemlidir.

Diyabet Belirtileri

Her tipin ayırıcı belirtileri olmakla birlikte en temel 3 diyabet belirtisi vardır; normalden fazla yemek yeme, sık idrara çıkma ve aşırı su tüketme isteğidir. Diğer belirtiler arasında halsizlik, bulanık görme, ciltte kuruluk, ağızda aseton benzeri koku oluşumu bulunmaktadır.

Diyabet Nedenleri

Uzun araştırmalar sonucunda en büyük etkenin genetik ve çevresel faktörler olduğu sonucuna varılmıştır. Bunların yanı sıra insülin hormonu salgılayan pankreasın zarar görmesi de aksaklıklara sebep olabildiğinden dolayı hastalığa yol açabilir. Obezite, ileri yaş, stres, gebelik gibi nedenlerde diyabet sebeplerindendir.

Diyabet hastası olan bir bireyin düzenli beslenme programı olmalıdır. Elbette ki bu program bireyin yaş, kilo, fiziksel aktivite durumuna göre uzman tarafından hazırlanmalıdır. Diyabetli kişiler yeterli ve dengeli beslenme açısından günlük enerji ve gereksinimleri kadar tüketim yapmalılardır.
Uzmanlar diyabet hastalarının, sakatat ve şarküteri ürünleri, yağlı gıdalar, hazır yiyecekler, hamur tatlılar, hazır meyve suları gibi bazı ürünlerden uzak durmalarını önermektedirler.

Diyabet Tedavisi

Sanıldığının aksine diyabet hastalığı bireyin hayatını kısıtlamaz ya da kalitesizleştirmez. Yalnız uyulması gereken birkaç unsur vardır. Diyabet hastaları tedaviye başlarken bu unsurları hayatlarının bir rutini haline getirmeleri gerektiğini bilmelidirler.

Tedavide, spor çok büyük bir rol oynamaktadır. Fiziksel aktivite, yiyeceklerin parçalanarak şekerin dokular tarafından kullanımını hızlandırır ve kan şekeri bu sayede düşmüş olur.

Diğer yandan diyabet tiplerine göre tedavi şekli değişmekle birlikte insülin tedavisi, beslenmenin düzenlenmesi, oral antidiyabetik ilaçlar da kullanılır.

Son olarak unutulmaması gereken en önemli nokta tedaviye uyulmadığı, umursanmadığı takdirde birçok hastalık beraberinde gelir. Bundan dolayı, eğer diyabet hastasıysanız veya diyabetli bir yakınınız varsa muhakkak bu uyarıları göz önünde bulundurmaları gerektiğini belirtin.

Görsel Kaynak -1

Görsel Kaynak -2

Sort:  

Değerli paylaşımınız için teşekkür ederim. Ben de ufak bir bir katkıda bulunmak istedim. Joel Fuhrman isimli Amerikalı bir doktorun beslenme-sağlık ilişkisi üzerine ciddi araştırmaları ve yayımları var. Bizim Canan Karatay'ın mantıklı versiyonu :D Kendisi doğru beslenme ile diyabet, kalp krizi gibi durumların geri çevrilebileceğini söylüyor. Ayrıca diet yaparken bizim doğru kabul ettiğimiz, porsiyon küçültmenin ya da ara öğünler yemenin nasıl yanlışlar olduğunu açıklıyordu. Henüz bütün kitapları Türkçe'ye çevrilmedi. "Fast Food Genocide: How Processed Food Is Killing Us And What We Can Do About It" , "The End of Dieting" , "Eat to Live" (Bu kitabı TR'ye çevrildi) kitaplarını okudum, size ve bu bloğu okuyan diğer herkese tavsiye ederim. Dr. Fuhrman Websitesi

Nerede olduğunu hatırlamıyorum fakat ben de ara öğünün doğru olmadığını okumuştum. Yakın zamanda tavsiyenizi dinleyip kitaları inceleyeceğim. Ayrıca zaman ayırıp okuduğunuz ve paylaşıma yorumla katkıda bulunduğunuz için asıl ben teşekkür ederim :)

paylaşımınızı çok beğendim sağlıkla ilgili her konuyu değerli buluyorum.başka bilgilerinizide bekliyorum.teşekkür ediyorum

İlgin için teşekkür ederim. Yazdıklarımın okunduğunu görünce bu platformu daha çok seviyordum. Fırsat buldukça yazıyorum takipte kal :)

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by lavinas from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 60986.03
ETH 2921.26
USDT 1.00
SBD 3.57