Biyomalzemeler

in #turkcebilim5 years ago (edited)
İnsan vücudundaki canlı dokuların işlevlerini yerine getirebilmesi için kullanılan doğal ya da sentetik malzemeler, biyomalzemeler olarak adlandırılır. Bu malzemeler çoğunlukla kan gibi vücut akışkanları ile temas halinde oldukları için bir takım özellikler taşımaları gerekir.

Kaynak


Biyouyumluluk

Uygulama alanı içerisinde malzemenin konak ortam tarafından uygun reaksiyonu alma yeteneğidir. Çünkü vücut her türlü malzemeye tepki verir. Verdiği tepki ne kadar uygun olursa, malzeme o kadar kullanılabilir anlamına gelir. Toksik bir malzemenin vücuda girmesi çevresindeki dokunun ölümüyle sonuçlanır. Tahmin edeceğiniz üzere doku ölümü, iyi bir konak cevabı değildir.

Malzemelerin biyouyumluluğu kullandığımız bölge ve amaca göre değişkenlik gösterir. Örneğin şırınga iğnesi amacı doğrultusunda biyouyumludur. Çünkü vücutla sadece birkaç saniye temas eder. Fakat vücutta uzun süre kalsaydı toksik özellik gösterirdi.

Malzemelerin biyouyumluluğu sadece yüzeyin kimyasal ve fiziksel tepkileri ile sınırlı değildir. Aynı zamanda bağlandığı dokunun mekanik davranışlarına da uyum sağlamalıdır. Yani ne kadar yük altında kalacağı ve yük değişimi gibi mekanik faktörler de biyouyumluluğun bir parçasıdır.

Kaynak

Biyoaktif malzemeler yaşayan dokuya bağlanır. İyileşme için önemli bir etkendir. Kullanılan implantın kullanım süresi biyoaktivite ile doğrudan ilgilidir. Bir de implantın yerini canlı dokuya bıraktığı malzemeler vardır. Bunlar da biyobozunur malzemeler olarak bilinir. Zamanla çözünen implant, bu süre içerisinde yerini canlı dokuya bırakır.

Kullandığımız küpelerden yapay kalbe kadar biyomalzemeler uzun yıllardır hayatımızda ciddi bir yer edinmiş durumdadır. Eminim aranızda küpe kullanıp çokça iltihap problemi yaşayanlar vardır. Bu problem kullandığınız küpenin biyouyumluluğun düşük olduğunu gösterir. Her insan için aynı tepkiyi vermese de biyouyumluluğu düşük kabul edilebilir. Altın gibi biyouyumluluğu yüksek bir malzeme, iltihap sorununu beraberinde getirmeyecektir.

İdeal biyomalzeme özellikleri

  • Korozyona karşı dirençli olmalıdır. Keza insan vücudu oldukça korozif bir ortamdır.
  • Toksik olmamalıdır. Toksik malzemeler çevresindeki dokuyu öldürür.
  • Mutajenik (mutasyona sebep olan) olmamalıdır.
  • Alerjik reaksiyon vermemelidir.
  • Gerekli mekanik dayanıma sahip olmalıdır.
  • Kolaylıkla sterilize edilebilmelidir. (Tekrar tekrar kullanılması gereken malzemeler)
  • Veee her mühendislik ürününden beklendiği üzere ucuz ve üretimi kolay olmalıdır.

Bu ara biraz hastayım arkadaşlar. Biraz da kafam dağınık. Normalde bilimsel içerik de olsa kendi yorumumdan bolca nasibini alırdı. Düz bilgilendirme yazılarından çok hazzetmem fakat bu kez böyle oldu.

Hepinize iyi günler, akşamlar artık ne zaman okuyorsanız ondan dilerim.

doc-son.png

turkcebilim.png

Sort:  

Çok güzel ve açıklayıcı bir yazı olmuş ellerinize sağlık.

Teşekkür ediyorum dostum :)

Keza insan vücudu oldukça korozif bir ortamdır.

"Kalbi pas tutmuş" sözü boşuna değil desene.

Bir bildirim okudum. Tahir özgen yorum yapmış. Dedim ki bu yazıya bu adam ne yorum yapar. Sonra baktım ki çizgisini bozmamış :)

Bu arada söz boşa değil tabi. Tam gerekçesi de budur. Kesin bilgi. Paylaş

vaaay yani ben böyle paylaşımlara yorum yapacak kapasitede değilim diyorsun demek :))

Hayır düz bilgi yorumumu bile eklememişim. O nedenle dedim yahu :)

😀 yanlış anlaşılma hissiyatıyla parantez açtığın yorumlar için değil,
Öyle dümdüz seviyorum seni.

@sahinadm in postundan geldim, her an sana şiir yazabilirim 😁

Ordan çıkıp bana gelmeden oturup bi yarım saat kendini dinlemen gerekir. Kolay yerlerden gelmemişsin

Dinleyebileceğim tüm kendimler terk etti beni.

Kimbilir belki de projeye çalışma bahanesiyle evin ortasında , salıncakta sallanıyorlardır ;))

Ahahahahaja aşırı güldüm sen harika bir adamsın 😂

Kendilerine dikkat etmeyi öğrenmelisin. Olmuyor böyle bak. Günün birinde hık diye gideceksin, hiçbir kendin sana yardım edemeyecek.

Posted using Partiko Android

Doktor'a şiir yazarsan o da sana reçete yazar. Hasta olduğunu kabul etmen gerekir önce. :)

Posted using Partiko Android

Hocam delilik hastalık diyen doktor değildir :)

Evet doğru; ben doktor değilim. :)

Posted using Partiko Android

Bir harf farkıyla şaşırmışım ben meğer. Ben kendimi pasta olarak kabul ediyordum şimdiye kadar.

İnceden geliyor pastalar
Doktor ve Adem parmaklar
Kıskanıyor hastalar. :))

Posted using Partiko Android

ilk fotoğrafı görünce içim bi tuhaf oldu🙅‍♀️
bu arada çok geçmiş olsun🙏

Teşekkür ediyorum sevgili su defteri :)

Foto için üzgünüm :)

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by doctorbishop from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Bio uyumluluk çok önemli bende metal alerjisi var altın ve gümüş harici takılar takamam bemen alerjik reaksiyon verir. Ama diş implantında çık rahat ettim.

Yüzde yüz biyouyumlu bir malzeme yok aslında vücut içinde fakat çok uzun süre kalabilecek kompozit malzemeler var. Ben de bir ara küpe takmıştım epey sorun çıkardı :)

Küpeli doktor hiç görmemiştim :))

This post has received a 3.13 % upvote from @drotto thanks to: @doctorbishop.

You got a 11.79% upvote from @upmewhale courtesy of @doctorbishop!

Earn 100% earning payout by delegating SP to @upmewhale. Visit http://www.upmewhale.com for details!


Bu yazı Curation Collective Discord Sunucusunda küratörlere önerilmiş ve manuel inceleme sonrasında @c-squared topluluk hesabından oy ve resteem almıştır.
This post was shared in the #turkish-curation channel in the Curation Collective Discord community for curators, and upvoted and resteemed by the @c-squared community account after manual review.

Coin Marketplace

STEEM 0.35
TRX 0.12
JST 0.039
BTC 70310.43
ETH 3568.34
USDT 1.00
SBD 4.73